Egy jó weboldalnak fontos szerepe van minden vállalkozás életében. Megadja az első benyomást, megmutatja a cég stílusát, arculatát, hangulatát. Elkészíteni viszont, különösen az első alkalommal, komoly feladatnak tűnhet, pedig egy fölkészült webfejlesztő/dizájner nagy súlyt vehet le a válladról. A weboldal elkészítésekor a legtöbb estben már a munka során, vagy végén derül ki, hogy kincset találtunk-e az új webesünkben, vagy épp ellenkezőleg. Sajnos egy kevésbé fölkészült szakember sok gondot és anyagi veszteséget tud okozni. Összeszedtem ezért néhány gondolatot, amikre érdemes figyelni a webes munka során. 

 

1 – Egyeztetés

Fontos, hogy az oldal célját pontosan meg tudd határozni. Hogyha szükséged lesz marketing támogatásra is pl. mérő kódok, dinamikus remarketing beállítások, akkor érdeklődj már ez elején, hogy tud-e majd ebben segíteni neked. Hogyha szeretnéd házon belül szerkeszteni az oldalt, erre milyen lehetőséged lesz, milyen felhasználó felület áll majd rendelkezésre. Mit tartalmaz egy átlagos weboldal készítési díj pl van-e benne support, seo beállítások stb.

Az első egyeztetésre érkezz felkészülten. Hogyha már van konkrét elképzelésed a dizájnról, akkor érdemes ezt összeírni, illetve összeszedni pár olyan weboldalt, ami részben vagy teljes egészében megfelel az elképzelésednek (színek, elrendezés stb). Érdemes magaddal vinni a vállalkozásod már meglévő dizájn és elemeit pl. lógó, színek, betűtípus. 

Hogyha mindezt előre elküldöd emailben, akkor az egyeztetésre a webfejlesztő is felkészülten tud érkezni, ötletekkel, elképzelésekkel.

 

2 – Munka tervezés

Az ajánlatnak (vagy egy külön erre a célra írt összefoglalónak) pontosan tartalmaznia kell a munka elemeit és a kiegészítő szolgáltatásokat. Hogyha nem egyértelmű, vagy nem teljesen egyezik az ajánlat az általad kért szolgáltatásokkal, akkor inkább kérdezz rá. Jobb az elején tisztázni mindent, így később nem lehet belőle nézeteltérés.

Az ajánlat jó, ha már tartalmazza a munka folyamatát és a munkafázisok határidejét. Nem mindegy, hogy az adott árat egy olyan weboldalért fizeted, ami egy hónapon belül elkészül, vagy olyanért, amiről már az elején is tudni lehet, hogy a webfejlesztő csak 2-3 hónap elteltével tudja majd átadni. A munkafázisok és a határidők ismeretében Te is nyomon tudod majd követni a folyamatot.

 

3 – Legyél független

A legfontosabb szabály, amit olykor még a megrendelő is elfelejt: A weboldal és a domain a Te tulajdonod. A tárhely és a domain, amire a kész oldal kerül a Te neveden legyen. Sokan érvelnek azzal, hogy “Rátok bízom, mert ehhez nem értek”. Ez nekem mindig nagyon jól esik, mert egy ilyen mondattal kiderül, hogy a megrendelő már bizalmat szavazott nekünk. De! Neked (megrendelőnek) nem is kell értened hozzá. Kérd a webes segítségét abban, hogy rendelje meg a Te nevedre a domaint és tárhelyet. Még akkor is jobban jársz így hosszú távon, hogyha ezért a segítségért külön díjat számol fel.
Miért fontos ez? 
– a tulajdonosnak mindig többletjogai vannak
– a tulajdonos fizeti a szolgáltatást és ő kap értesítést minden ehhez kapcsolódó változásról
– a tulajdonos tud szolgáltatást módosítani, lemondani és neki van teljes hozzáférése. Hogyha a későbbiekben más webessel szeretnél együtt dolgozni, akkor jó, ha nálad van minden belépési adat és információ
– a domain és tárhely bérléstől nem kell tartani akkor sem, hogyha idegen terület, vannak nagyon jó szolgáltatók, akik 0-24-ben elérhetőek és segítenek.

 

4 – Határidők

Mivel az elején tisztáztátok a munkafázisokat és a hozzájuk tartozó határidőket, ezért itt könnyű lesz figyelemmel követni a dolgokat. Egy weboldal elkészítésekor nem minden esetben halad a munka pontosan az előre meghatározott sorrendben emiatt a határidők is változhatnak. Itt a legfontosabb az hogy tudd, hogy folyamatosan halad a munka. A munka tervezés célja ugyanis főképp az, hogy a kéthetes weboldalépítés lehetőleg ne húzódjon két hónapig, illetve hogyha mégis ez történik, akkor arra kapj elfogadható magyarázatot és kompenzációt.

 

5 – Kommunikáció

Minden munkafolyamat során történhet félreértés vagy kisebb késés a megbeszéltekhez képest. Merülhet föl váratlan extra munka és adott esetben akár plusz költség is (bár ez nem jellemző, hiszen ezért szokás az elején egyeztetni). Egy webfejlesztő attól profi, hogy ezekről időben szól és meg lehet vele beszélni a megoldást. Hogyha a kommunikáció gördülékenyen zajlik, akkor tudhatod, hogy jó kezekben vagy. 

 

6 – Utánkövetés

Mikor végre elkészült a weboldalad és pont olyan, (vagy még szebb és jobb) mint amilyennek elképzelted, az csodás érzés. A látogatók birtokba veszik, használják, megrendelnek, kapcsolatba lépnek stb. Kevés weboldalnak ér véget ezen a ponton a “fejlesztési” életszakasza, hiszen a mögött álló vállalkozás is élő, változó, így a weboldalnak is szüksége lehet néha változtatásra, dizájn frissítésre, bővítésre. Jó, ha már az elején tudod azt, hogy ezekben számíthatsz-e majd a webes segítségére. Mi az, ami már az árban benne van és mi az, amiért plusz árat fog felszámolni. Igazából egyszerűen csak jó tudni, hogy van mögötted valaki, akire számíthatsz a weboldaladhoz kapcsolódó kérdésekben és teendőkben a későbbiekben is.