Izgalmas lépés, amikor arra a döntésre jutunk, hogy ki kell, vagy ki szeretnénk szervezni az online marketinget.

A kiszervezés folyamata soha nem egyik napról a másikra történik. Az egész vállalkozásnak készen kell állnia rá. Egy kisebb cég vagy vállalkozás ugyan évekig tud sikerrel működni úgy is, ha nincsenek tökéletesen megszervezve és optimalizálva a munkafolyamatok, de biztos, hogy nem használja ki a lehetőségeit teljesen. Ismerek 10 éve nemzetközi piacon működő középvállalkozás, ahol súlyos folyamatbeli, tudás/kapacitásbeli hiányosságok vannak mégis sikeres. Persze mostanra sokkal sikeresebb lehetne jobb folyamatokkal, de ezt belső szemmel gyakran nehéz észre venni. A kérdés sokszor nem az, hogy mitől lehet sikeres egy vállalkozás, hanem hogy mitől lehet sikeres rövidebb idő alatt, illetve mitől lehet még sikeresebb és hatékonyabb.

Ha a cégen belüli munkafolyamatok nem szervezettek, akkor a kiszervezett munka is alacsonyabb hatékonysággal fog működni. Ha házon belül nincsenek meg a jól működő munkafolyamatok, kommunikációs folyamatok és bevált stratégiák, akkor a megbízott vállalkozó számára igencsak nehézkes lesz bekapcsolódni a munkába. Egy teljesen kezdő vállalkozás számára gyakran sokkal jobb lehetőség az, ha online marketing tanácsadásra jár, és vagy a tanácsadás alkalmával, vagy azt követően házon belül végzik el a konkrét beállításokat (pl. hirdetések készítése, optimalizálása). A tanácsadás akkor is jó lehetőség, hogyha nehezen adod ki a kezedből a munkát idegennek. Ilyenkor ugyanis sokat nem veszíthetsz, de ha beválik az adott marketinges, akkor egy remek hosszú távú bizalmi kapcsolatot szerezhetsz.

Legyen szervezett a kommunikáció:

Érdemes egy kapcsolattartót kijelölni mindkét oldalon. Előfordul, hogy a megbízott marketingesnek egyeztetnie kell a webessel, a könyvelővel, vagy mással és ez alkalmanként rendben is van. Ám amikor egy projekten (jellemzően rendezvények esetében) többen dolgoznak, és többen szeretnének bekapcsolódni a kommunikációba a saját egyedi email címeikkel, ott nagyon nehézkessé válik a munka, félrecsúszik a kommunikáció, egy-egy személy lemaradhat egy-egy döntésről, különösen, mert mindig van olyan a csapatban, aki elfelejti használni a válasz mindenkinek gombot.

Nem csak kapcsolattartóból, de email címből is érdemes egyet meghatározni kommunikációs csatornának. Mi a Yunarás kommunikációk során egy közös email címet (közös fiókot) használunk, így látjuk folyamatosan a kommunikációs folyamokat és mindketten válaszolhatunk az ügyfeleinknek.

Legyenek szervezettek a munkafolyamatok:

A tervezés a hatékonyság alapja. Ezt tudjuk. Mégis nagyon gyakran érkezik hozzánk olyan kérés, hogy lehetőleg holnap indítsunk el mindent, mert már amúgy is alig maradt idő hirdetni, weboldalt vagy landing oldalt készíteni. Az ilyen projektek gyakran bukásra vannak ítélve már az elején. Ha nincsen minden lépés, feladat, költség és erőforrás előre megtervezve, akkor idő közben bukkanhatnak fel olyan problémák, amik miatt vagy bukik a projekt (ha határidős, mint pl egy rendezvény) vagy félre kell tenni a marketinget és elölről kezdeni a tervezéssel a munkát.

Legyen meg a megfelelő forgalom, vagy tőke:

A kiszervezés többletköltségeit, már a kiszervezés előtt jó, ha ki tudja termelni a vállalkozásod. Fontos figyelembe venni, hogy ha a kiszervezett, profibb online marketingtől várod azt a többletköltséget, ami majd fedezi a magasabb hirdetési költségkeretet és a kiszervezési díjat, akkor kockáztatsz.

Amikor érdemes kockáztatni:

– Ha jól szervezett a vállalkozásod, minden szempontból és pontos információkkal (és akár korábbi statisztikákkal) valamint pontos célokkal ( ami nem csak abból áll, hogy “több bevételt akarok”  : )  ) tudsz szolgálni a marketinges számára.
– Ha nem kell  hűségidőt aláírnod (főleg olyan esetben, ha nem ismered a marketinges, vagy marketing ügynökség szakértelmét).
– Ha van kapacitás arra, hogy lépésenként szervezd ki a marketinges feladatokat, akkor kezdd azzal amihez a legkevésbé értetek és a legsürgetőbb lenne szakértő kezében tudni. Hagyd a végére azt a feladatod, amit jól tudtok házon belül is működtetni, csupán a kiszervezéssel nyert szabadidőért érné meg fizetni.

Ne kockáztass, hogyha:

– a marketingről azt gondolod, hogy képes “megmenteni” a vállalkozásod. A marketing csak egy szelete az egész működésnek. Amíg még kis költséggel fut a vállalkozás és a belső működés kialakításán dolgoztok, addig inkább próbáljátok meg ti magatok elvégezni a legszükségesebb marketing feladatokat.
– Nem kell minden vállalkozónak értenie a marketinghez! Rengeteg blog, videó és oktatás áll rendelkezésre, ahol lehet tanulni. Idő hiányban szenvedőknek pedig a marketing konzultáció egy remek jolly joker lehet, amit vagy folyamatosan, vagy problémás helyzetben elő lehet szedni. Hogyha nem szeretnél a hirdetési felület beállításaival bíbelődni, akkor kérj olyan konzultációt, (akár emelt díjon is megéri) ahol nem csak tanácsot adnak, hanem el is végzik a konkrét beállításokat a fiókodban. Így alacsonyabb költségen kapsz egy alkalmi marketingest.

Készen állsz a kiszervezésre?